Loading...

Problemen in de “ Juli – graskuil ”

Bij het  “lasagne” inkuilen is vaak de “juli” graskuil een belangrijke laag om goede aandacht te geven
i.v.m. de grotere kans op broei. Juli is over het algemeen de warmste inkuilmaand met een drogere lucht. Het gras dat ’s ochtends vroeg nog vochtig is, kan aan het einde van de dag op het moment  van  inkuilen met gemak alweer veel te droog zijn. Het drogestofgehalte gaat regelmatig al  richting de 50%!

Doorgaans is het juli gras iets groffer van structuur. Dit soort gras is, in combinatie met een drogestofgehalte van richting de 50%, zeer lastig om goed vast aan te rijden. Daarnaast wordt ook nog eens de hoge buitentemperatuur mee ingekuild. Dit tezamen kan tijdens het voeren in de wintermaanden tot grote problemen leiden.

Wanneer dan de graskuil aan de voorzijde open ligt en er ook nog eens een Westenwind naar binnen kan dringen is er een grote kans op hevige broei in het product. De temperatuur loopt dan soms zelfs op tot 60° Celcius en dat leidt tot grote suikerverliezen wat vervolgens  weer leidt tot een slechte opname van de koe en meer last van schimmel! Hier is zelfs de hoogste voersnelheid nog niet tegen opgewassen!

 

TIP
Bereken van tevoren de hoeveelheid gras die u eraf gaat maaien zodat u ervoor kan zorgen dat het gras op tijd van het land af is. Zodoende wordt het niet te droog en krijgt het niet de kans om de hoge buitentemperatuur in zich op te nemen.  Op deze manier kan de graskuil goed en compact worden aangereden.

Het is tevens belangrijk dat het gras goed kort wordt gehakseld of gesneden, ± 3 cm. Dit zorgt mede voor een goede dichtheid van de graskuil.

Zo zult u in de winter met een voersnelheid van minimaal 1 meter per week merken dat u veel minder omkijken naar uw ruwvoer heeft. Mocht er zich onverhoopt toch warmte in de graskuil ontwikkelen, probeer dan iedere dag het afdekzeil terug over de kuil te draaien (bij een afdeksysteem) of de ontblote kuil handmatig weer af te dekken met plastic  (met eventueel een gelijkmatig gewicht van zand, rubber of betonblokken er bovenop om de indringing van zuurstof te minimaliseren).

IMG_7088IMG_7101